Friday 25 January 2013

Roti Jala Dan Kari Telur

Salam maulidur Rasul, cuti-cuti ni memang suka bersantai-santai sambil bermalas-malasan kat rumah... wah heaven..... Harini saya cuma masak roti jala dan kari telur for breakfast cum lunch.. Wah senangkan kerja.. Masak pagi-pagi, then, tengahari saya nak rileks sambil baca novel.. best kan. Ada novel baru yang perlu saya baca, The Wedding Breaker", hehehehehe....  tengah hari nanti saya ingat nak goreng sayur dan goreng ikan masin aje.. hehe sempoi ajekan.... Resepi roti jala.. biasalah saya amik dari sifu akak zalin zalina, sebab simple aje resepinya dan yang penting sedap.... resepi saya copy aje ekk...


Roti Jala
resepi : kak Zalina 
tokang buat : Mayang

Bahan-bahan

1kg tepung gandum...tak kisah cap apa pun
1sk garam halus
2sk tepung susu...susu anak umur lebih 1 tahun pun takpe...
1/2 cawan minyak masak
Pewarna Kuning
Air secukupnya...
 (resepi di atas tu buat setengah adunan sahaja.. 1 kg tepung ni byk sgt.. kalau nak buat meniaga boleh la.. nanti cramp pinggang menjala... hehehe... 1/2 adunan pun kira banyak jugak tau, saya siap simpan separuh untuk minum petang plak)..

Cara-caranya
Masukkan semua bahan dalam mangkuk,  (kandungan air tu agak-agak, letak sedikit-sedikit apabila adunan sudah sebati dan tidak cair sangat) kacau sebati kemudian masukkan dalam blender dimesin halus.. ok siap dan bolehla di tebarkan atas kuali leper.


Kari Telur

Bahan-Bahannya
5 biji telur (direbus)
rempah ratus (kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang)
1 paket rempah kari daging baba's
Santan secukupnya
2 bj Kentang
1/2 batang Carrot (x letak pun takpe, saya memang semua masakan seperti ini saya letak sayuran utk anak2)
Garam dan serbuk perasa
Cili hijau/Cili merah (untuk hiasan)
3 rangkai batang daun kari
sedikit air asam jawa
sedikit minyak untuk menumis

Di kisar

7 Ulas bawang merah (kecil)
5 ulas bawang putih
3 inci halia
4 biji buah keras
(saya hiris separuh bawang-bawang ini untuk tujuan menumis naik bau dan separuh untuk di kisar)
** Bahan-bahan dikisar itu saya campurkan sekali dengan serbuk kari dalam satu bekas)

Cara-Caranya
1. Tumis bawang-bawang yang di hiris.
2. Masuk rempah ratus
3. Masukkan daun kari, kemudian rempah kari yg di campur dengan bahan-bahan kisar
4. Tunggu sampai pecah minyak
5. Masukkan Santan dan Kentang dan tunggu kentang empuk
6. Kemudian masukkan telur, perah air asam jawa, cili Hijau/merah dan masukkan garam dan serbuk perasa, tunggu mengelegak sedikit dan tutup api.Sedia untuk dihidangkan.

siap dah kari telur dan roti jala untuk sarapan dan makan tengahari , sekali harung.. senang..
Hmm.. dah selesai keje.. nak baca novel pulak.. so anak-anak dan bapa kepada anak-anak jangan kacau ekk... acik nak bermadu asmara lak ngan novel ni....



The Wedding Breaker, penulis Evelyn Rose.... Layannn..

5 comments:

  1. Rajinnya baca novel ya...akak lama dah tak baca novel...

    ReplyDelete
  2. suka kak mar baca novel, selagi ada masa sampai anak2 pun dah terikut kalau saya pegang buku depa pun mula la amik buku memasing wat2 baca buku...

    ReplyDelete
  3. kak ina pun baru buat tengahari tadi...tapi kalau orang tak oder memang tak akan buat...he he...

    ReplyDelete
  4. kak ina ni mmg terbaik la..byk tutorial buat kuih kan kat blog dia..

    ReplyDelete
  5. roti jalaaaa...best2x...ayut suke... :)

    ReplyDelete