Wednesday 6 February 2013

Meroti ....

Hasil roti2 dari resepi kelas aritu.. tapi saya x guna le Bread Maker tu ekk saya guna hand maker aje ... alhamdullilah hasilnya menjadi jugak.. Saya buat roti kacang merah, mini pizza dan sosej gulung.. ini aje gambar yg sempat saya snap.. yg lain abis dah anak saya makan..

bun kacang merah

tekstur dalam dia.. memang lembut..

sosej roll kontot... belah 2 .. anak ramai kena pepandai adjust... hahahahaha, mini pizza & yang cam pusing duit2 tu  x sempat snap...

Asas Roti Manis

Bahan-bahan

350 grm tepung roti32 sudu besar susu tepung@skim milk
3 1/2 sudu besar gula

1/2 sudu kecil garam
1 biji telur ( tinggalkan sedikit untuk gliss pada roti nanti)
2 sudu besar marjerin
180ml air suam
2 sudu kecil yis
1/2 sudu kecil bread improver

1 sudu kecil bread softener

Masukkan semua bahan kecuali yis dan sedikit air suam dan sedikit gula,saya buat penapaian  dulu.. campurkan sedikit air suam + gula + yis, biar sebentar apabila telah berbuih saya masukkan dalam adunan roti tadi. Simpan doh (dengan menutup dengan kain basah) dalam 1/2 jam atau sehingga naik sekali ganda, tenyeh2 doh bg membuangkan angin.. Bentuk bulat2 dahulu, saya hanya kepitkan doh di dalam penumbuk saya kemudian otomatik akan menghasilkan doh bulat yg sama besar, cara susah timbang le satu2 ikut berat yang sama yek... biarkan sebentar doh dalam 1/2 jam kemudian barulah di bentuk roti.. nak letak inti ke, nak buat spiral ke, nak buat mini pizza ke.. malah boleh juga untuk base pizza.

Bahan inti
Kacang Merah (beli di kedai Bakeri)
Sosej 
Mix veg
mayonis dan sos

Perbagaikan roti anda..


4 comments:

  1. ala..nampak sedap..nak jugakkk...

    ReplyDelete
  2. bestlah....kalau dah pandai buat roti nie kan....takyah susah2 beli lagi he heeee....

    ReplyDelete
  3. buat roti.....best2x..bila dh tahu basic sng...pasni pratice make perfect...hihi

    ReplyDelete